Knoppen monteren
Probleem
We krijgen af en toe de opmerking dat een nieuwe knop alweer dolgedraaid is. Dit ligt echter niet aan de knop, maar aan de schroefdraad op het deksel. De knoppen worden volautomatisch machinaal gemaakt en zijn dus altijd hetzelfde. Het kan zelfs zo zijn dat de dolgedraaide knop op een ander deksel wel goed blijft zitten. Knoppen verwisselen is dus soms een (tijdelijke) oplossing.
Zelf hebben we natuurlijk ook alles vervangen, al in 2004. Het vreemde is dat bij ons tot nu toe niets los is gaan zitten, net als bij de meeste mensen.
Wat we regelmatig zien als men hier aan huis komt met de pannen, is dat de schroefdraad op het deksel niet helemaal is wat die zijn moet. Daar zijn verschillende redenen voor. Soms is de schroefdraad gaan roesten, soms is de schroefdraad wat weggevreten. Soms zijn de deksels erg lang zonder knop geweest en loopt de schroefdraad zelfs taps toe… (Kijk op de pagina 'Info - Kan rvs roesten?' voor info hierover.)
Als de schroefdraad op de deksels niet 100% is, ‘pakt’ de schroefdraad alleen op de bovenste topjes van de driehoekjes die schroefdraad eigenlijk is. Soms zelfs maar op twee of drie van die topjes. Die topjes binnenin de knop zijn natuurlijk ook van kunststof en breken dan af. Gevolg: de knop is 'dol'.
Daarom helpt het ook niet als u alleen een nieuwe knop op het deksel zet. Deze ligt er binnen de kortste keren weer af. Het ligt immers niet aan de knop, het ligt aan de schroefdraad op het deksel. Met onderstaande oplossing kunt u meestal ook 'lamme' knopen nog weer gebruiken.
Wat te doen? De beste oplossing is om de knop met een losse (stoomdeksel)schroef vast te zetten. Het wordt dan dezelfde constructie als bij het stoomdeksel. (Het deksel met in totaal 3 gaten, twee voor de stoom en één voor de schroef.) Aan de buitenkant ziet u er niets van en aan de binnenkant van het deksel ziet u een schroef. Nou en? Gebruik wel een stoomdekselschroef P522-127; deze is van rvs, heeft de juiste schroefdraad en lengte en wordt geleverd met een rvs gegolfde ring. Het is Amerikaanse Withworth-draad en daar is in Nederland slecht aan te komen! (Heeft iemand een tip?) De stoomdekselschroeven passen perfect met de ‘normale’ ring en knop, het hoeft dus niet speciaal een stoomdekselring te zijn. Op deze manier 'pakt' zelfs de dolgedraaide knop soms weer goed!
Hoe doe je dat? Het verwijderen van de oude schroefdraad op het deksel is vaak het moeilijkst. U kunt proberen het eraf te breken, maar let op dat het deksel daarbij geen deuk gaat vertonen! (Draadeind in de bankschroef zetten, kracht zetten op het deksel.) Soms is de las niet best meer en lukt dit vrij gemakkelijk. Probeer meerdere kanten op te buigen/draaien, zo verzwakt u de las steeds iets verder. Geduld werkt hier beter dan geweld en geeft mooiere resultaten!! Tip van een mede RenaWare gebruiker: "Vooral na zagen of boren is de zijkant v.h. rvs gevoelig voor corrosie. De belangrijkste reden hiervoor is dat bij zagen of boren het staal ter plekke enkele honderden graden wordt met als gevolg dat het aanwezige koolstof in het roestvast staal verbrandt en de structuur van het staal verloren gaat. Hierdoor is er plaats voor zuurstofatomen waar eerst de koolstofatomen aanwezig waren. Dan het gat maken. Eerst aan de onderkant v/h deksel met een centerpons een dutje precies in midden van het deksel slaan. Daarna voorboren met een 3mm boortje en in drie of vier stappen steeds een grotere boor nemen. Het deksel is loeihard…! Kalmaan (!) opboren tot de borst van de schroef makkelijk door het gaatje past. (10mm). Verwijder eventuele bramen en restanten van het slijpen en boren. Maak de zaak goed schoon om roest te voorkomen. (Restanten van het gereedschap vreten in het rvs.) Doe de gegolfde ring om de schroef en duw de schroef door het deksel. Leg een ring x57-47 op het deksel en draai een knop op de schroef tot deze net 'aan' begint te lopen. Het geheel moet nu nog wel kunnen bewegen. Let ook op de positionering van ring en knop. De stoomdekselring heeft een 'inklik-moment' v.w.b de knop omdat de knop de ring meeneemt als men eraan draait. Zorg dan dat de gegolfde ring om de borst van de schroef ligt en duw de schroef met de borst door het gat in het deksel. Draai tegelijk de knop verder aan - dat moet eerst weer licht gaan! Controleer of de borst van de schroef juist gepositioneerd is: de schroef moet nu iets in- en uit- kunnen veren. Draai tenslotte met een schroevendraaier de schroef aan en houdt daarbij de knop vast. Gebruik beslist ook de gegolfde ring die bij de schroef wordt geleverd, dan zitten knop en ring mooi strak op het deksel, maar niet zo strak dat het gaat breken bij rek en krimp door warmte. En zo kunt u het later ook nog weer los krijgen. Laat u de gegolfde ring weg, dan zal de knop niet goed vast zitten. Als alleen de schroefdraad door het gat steekt, mist u de stevigheid van 2 gangen schroefdraad extra. (Knop weer snel dol...) Het is zo gemaakt dat het op deze manier exact past en goed is! De schroef is precies zo lang dat die 'aan' loopt aan het eind van het gat in de knop en de veerring zorgt ervoor dat alles aan de bovenkant netjes aansluit. Ziezo. Dat gaat weer jaren mee.
|
|
Deksel met gat |
|
Het gat in close up |
|
|
|
|
|
|
|
![]() De borst van de schroef past door het gat
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|